San Gil, Medellin, Guatape en nog een stukje Salento...

30 maart 2015 - San Gil, Colombia

Hallo allemaal!

Na drie en een halve week ben ik aangekomen in San Gil, een stadje ten oosten van Medellin en ten noorden van Bogota. Het stadje zelf is redelijk maar niet supermooi, de reden dat een hoop backpackers hierheen gaan is vanwege de activiteiten die je hier kan doen. Bungeejumpen, wildwaterraften, paragliden, raften, abseilen, riverboarding en mountainbiken zijn een paar de activiteiten die je hier kan doen. Bungeejumpen kostte 14 euro, paragliden 21 en riverboarding 17, dat zijn toch prijzen die wel redelijk te doen zijn. Tot nu toe heb ik het raften en het bungeejumpen gedaan, vooral het raften was zeer vet, je had een afwisseling van enorme golven waarbij de boot bijna omsloeg ( we waren met twee boten, de boot waar ik niet inzat is ook daadwerkelijk omgeslagen) en hele rustige stukken waar je om je heen kon kijken. De natuur om de rivier heen was een van de mooiste gebieden waar ik ooit ben geweest, je kreeg echt het gevoel dat je door een stuk ongerepte natuur dreef waar nog nooit iemand was geweest. Ook het bungeejumpen was vet, het was niet superhoog (35 meter) maar het feit dat je naar beneden moet springen is toch enger dan je zou denken haha.

Voordat ik naar San Gil ging was ik in Medellin en Guatape. Ik kwam daar aan op een zaterdagavond, maar ik had per ongeluk een hostel geboekt waar verder niemand anders was dus die avond heb ik niks meer gedaan. De dag erna ben ik naar een ander hostel gegaan waar ik een Colombiaan tegen kwam waar ik een tijd mee heb samen gereisd. De eerste paar dagen in Medellin zijn we een paar hoogtepunten in de stad gaan bezoeken (onder andere een soort openbare plein waar een hoop mensen s avonds bijeen kwamen en waar dan op een groot scherm een film werd gedraaid). Het leukste aan Medellin vond ik de positieve sfeer die er hangt, het was vroeger de stad van Pablo Escobar (die op een gegeven moment een beloning van 6000 dollar uitschreef voor iedereen die een politieagent zou vermoorden) met enorme geweldsuitbarstingen als gevolg. Nu 20 jaar later merk je daar niks meer van, er zijn veel iniatieven zoals die openbare bioscoop maar ook een enorme bibliotheek die midden in de sloppenwijken gebouwd is en waar je met de kabelbaan naartoe kan gaan (hij wordt nu weer afgebroken omdat de Colombianen fouten hebben gemaakt bij de constructie... maar het blijft toch een leuk idee).

Na een of twee dagen zijn we naar Guatape gegaan, een rustig stadje bij een meer waar veel Medelliners naartoe gaan in het weekend. We wouden daar drie dagen blijven maar zijn er uiteindelijk bijna een week geweest. Er hing daar een hele relaxte sfeer. We zijn daar onder andere een berg gaan beklimmen met prachtig uitzicht over het meer en hebben een oud stadje in de buurt bezocht waar je goed kon zwemmen. Ook was er een brug waar je vanaf kon springen van ongeveer acht meter hoog. De tweede keer dat ik sprong ging ik zo diep dat ik de bodem van het meer raaktte...

Na een tijdje ben ik weer teruggegaan naar Medellin (mijn rugzak lag nog in een hostel daar omdat het plan was dat we maar even zouden gaan). De tweede keer in Medellin heb ik overdag niet zo veel meer gedaan, het was daar vooral savonds leuk. Het leukste wat ik overdag nog heb gedaan was Real Madrid-Barcelona kijken. Colombianen volgen de Spaanse competitie namelijk en zijn vaak fanatiek supporter van Real of Barca (Real was wel zwaar in de meerderheid, waarschijnlijk vanwege James, een Colombiaan die daar speelt). We keken in een kroeg en het was net alsof het Feyenoord-ajx was maar dan misschien nog wel fanatieker. Ik keek samen met een Israelier en twee Colombianen, de Israelier en ik waren voor Barca de Colombianen voor Real. Wie verloor moest betalen (uitslag 2-1 voor Barca) met als gevolg dat ik een middag lang gratis bier heb gedronken.

Ook de laatste dagen in Salento waren leuk, ik heb paardgereden in de Valle Concora en een koffietour gedaan.

Nu ben ik nog steeds in San Gil, ik blijf hier denk ik tot volgende week. Aanstaande maandag start er een Spaanse cursus in Cartagena waar ik misschien aan deel ga nemen. Tot die tijd vermaak ik me hier wel.

Allemaal bedankt voor het lezen!

Groetjes Olaf!

1. Chantal:
    31 maart 2015
    Ha Olaf, wat ontzettend leuk om jouw reisverhalen te lezen, ik ben er even bij, samen met jou. Ook bijzonder, want een vriendin van mij heeft een aantal jaren in Bogotá gewoond en gewerkt (NLse), dus van haar ken ik ook wat verhalen.Spannende dingen doe je, echt gaaf! Leuk om helemaal in zo'n sfeer van het land te zijn, ook die voetbalwedstrijd kijken lijkt me helemaal top. Ik ben afgelopen week afgestudeerd als pastoraal werker, dus mijn leven kan even niet meer stuk! Zo hard gewerkt...... Veel groetjes uit Rossum, waar het keihard waait en koud is, Chantal
  2. Sylvia:
    3 april 2015
    Echt leuk om te lezen en te zien hoe het daar gaat! Het raften ziet er prachtig uit!
  3. Opa en oma:
    6 april 2015
    Hallo Olaf,
    Bedankt voor het mooie verslag van al je avonturen.
    Als ik zo oud was geweest als jij nu bent, zou ik ze
    ook graag beleefd hebben. Oma vindt het allemaal
    wel erg eng. Je reis is nog lang niet ten einde.
    Wij kijken uit naar je volgende blog! Groeten van opa en oma.