Caribische kust

14 april 2015 - Santa Marta, Colombia

Hallo allemaal,

Nadat ik in San Gil ben geweest heb ik de nachtbus naar Santa Marta genomen. We vertrokken om zeven uur 's avonds en kwamen om half negen 's ochtends aan. Een reis van dertien uur dus! De bus was niet echt comfortabel (ze zijn gemaakt voor Colombianen van 1,70 niet Nederlanders van 1,90), ik moest met mijn knieen omhoog zitten omdat iedereen zijn stoel naar achter zette om te slapen, plus ik zat naast een Belg van 1,90. Laatste keer nachtbus voor mij dus...

Eenmaal aangekomen in Santa Marta ben ik voor de eerste keer de Caribische zee ingegaan, dat was toch wel even een plechtig momentje haha. Santa Marta zelf is wel een leuke stad, het heeft een lekker Caribisch sfeertje maar is niet echt veel te doen. De volgende dag zijn we dus doorgereisd naar het Tyronapark, een paar kilometer ten oosten van Santa Marta. Het Tyronapark is de Caribien op zijn best, palmbomen witte stranden en een blauwe zee. We hebben daar twee nachten doorgebracht in een hangmat.

Na het Tyronapark ben ik verder gereisd naar Cabo de la Vela, een dorpje in het uiterste noord-oosten van Colombia. De natuur daar is prachtig, het licht midden in de woestijn en ook daar heb je natuurlijk weer de Caribische zee. Het is echter wel verreweg het armste deel van Colombia dat ik tot nu toe heb gezien, huisjes van vier bij vier meter zijn daar geen uitzondering. Ik heb daar een tour gedaan naar Punta Gallinas (het noordelijkste puntje van Zuid-Amerika) samen met een paar andere Nederlanders, je rijd dan door de woestijn en je hebt daar continue kinderen (en soms ook volwassenen) die een touw over de weg spannen om de weg te blokkeren. Voordat je verder mag rijden met je ze eerst een klein broodje geven...

Na Punta Gallinas ben ik teruggegaan naar Santa Marta, dat is waar ik nu nog steeds ben. Ergens deze week ga ik waarschijnlijk naar Cartagena en vandaar met de boot naar Panama. Het is tot nu toe een goed verblijf geweest in Colombia met de Caribische kust als hoogtepunt. Ik kwam er toenet ook tot mijn spijt achter dat ik alweer bijna op de helft van mijn reis ben, het gaat toch een stuk sneller dan je denkt haha.

Allemaal bedankt voor het lezen! Mijn volgende blog is waarschijnlijk vanuit Panama.